10 najczęstszych problemów firm – Część czwarta – Brak wizji i celów | blog Venture Navigator

„Żaden wiatr nie jest dobry dla statku nieznającego swego portu przeznaczenia” – ten cytat wykorzystujemy w naszych materiałach dla klientów.

Wiele firm nie jest w stanie powiedzieć, dokąd zmierzają, jaki jest cel ich istnienia. Odpowiedzi nie są w stanie udzielić czasami ani zarządy, ani menadżerowie wyższego szczebla. Oczywiście „coś” odpowiadają, ale da się w tym wyczuć improwizację.

W innych przypadkach wizja jest przepisana z podręcznika menadżera – jest wyświechtanym sloganem: „chcemy być dominującym podmiotem na rynku, dbającym o jakość świadczonych usług”.

Skutki braku definicji

Bez zdefiniowanych celów i jasnej wizji trudno jest zainspirować swoich pracowników do rozwoju i wychodzenia poza standardy.

Jak przekazać klientom firmy, że ich wybór to doskonała decyzja? Co pokazuje, że firma rośnie i zmienia się na korzyść? Czy klient może być pewien, że w przyszłości usługi / produkty będą odpowiadały potrzebom rynku?

Nieobecność konkretnych celów lub oparcie ich o ogólniki stwarza następujące problemy:

a) dowolna interpretacja – każdy interpretuje przyszłość na swój sposób

b) stałe zmiany – wizje zmieniają się ze spotkania na spotkanie

c) brak inspiracji dla zespołów – trudno oczekiwać od nich tworzenia rozwiązań i generowania pomysłów

 

Niemożliwe staje się realne

Nasi klienci często są zdumieni, jak bardzo wzrasta kreatywność zespołu, jak podnoszą się wyniki i zmienia się firma – jeśli posiada punkt odniesienia i wie, gdzie chce być.

„Nasz zespół jeszcze nigdy nie osiągnął więcej niż 2 mln zł miesięcznie!” – to słowa jednego z klientów z branży usługowej. Wcześniejszy brak celów sprzedażowych skutkował, że zespół postawił sobie intuicyjnie poprzeczkę: za nisko. Obecnie ich rekord to 3,4 mln zł przy niezmienionym składzie.

Oczywiście samo stworzenie celu tego nie spowodowało, ale zainspirowało menedżera sprzedaży do zmiany procesów, systemu szkoleń i systemu wynagrodzeń. Cel był potrzebnym punktem wyjścia.

Cel powinno się określić najpierw dla całego przedsiębiorstwa – stworzyć wizję firmy w perspektywie kilkuletniej. Od niej biorą się cele pokrewne: budżety, strategie marketingowe i sprzedażowe oraz szereg pochodnych, za które odpowiadają dedykowane działy czy zespoły.

Stwórz jasną i klarowną wizję

Twoja wizja powinna być przystępna dla każdego. To medium komunikacji wewnętrznej w firmie jak i sygnał kierowany na zewnątrz – do klientów obecnych i przyszłych (w tym klientów Twojej konkurencji) czy do pracowników, którzy będą chcieli u Ciebie pracować (w tym pracowników Twojej konkurencji).

„Chcemy być w top-3 producentów czapek w Polsce / największym eksporterem dachówek w Polsce / najczęściej odwiedzaną cukiernią w mieście”.

„Chcemy potroić nasze przychody / mieć swój oddział w każdym z miast powyżej 100 tys. mieszkańców”.

Twój cel jest teraz konkretny i posiada on swoją wartość. Najlepiej też jeśli ma termin, w jakim chcesz go zrealizować: do końca 2025 roku, w przeciągu 4 lat…

Wychodząc od celów nadrzędnych, zespoły będą się kierować do celów podrzędnych – np. zwiększenie efektywności o 27%, zmniejszenie poziomu reklamacji o 80%, inwestycja w nową halę, pozyskanie 20 klientów miesięcznie przez wykorzystanie nowego kanału komunikacji.

Wizja musi być stale komunikowana. Nie może być pożółkłą tablicą w Twoim biurze, która wtopiła się w przestrzeń tak, że już jej nikt nie zauważa.  

 

Jeśli masz pytania związane z optymalizacją swojego przedsiębiorstwa, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Umów się z jednym z naszych ekspertów, pisząc na adres: vnav@vnav.pl 

lub skorzystaj z formularza zgłoszeniowego:

 

 

Błąd: Brak formularza kontaktowego.