
Świat idzie w kierunku coraz węższych specjalizacji. Ta tendencja postępuje i w najbliższym czasie będzie przyspieszać. Równolegle wynagrodzenia za poziom wąskich specjalizacji będą zdecydowanie zwiększać się w stosunku do ekspertów o szerokiej specjalizacji. Spójrzmy na to, jak ten stan rzeczy ma się do zatrudniania: na etacie lub w modelu oursourcingu.
Wąskie specjalizacje eksperckie w natarciu
Przykładem niech będą obszary marketingu czy kontrolingu. Kiedyś ekspert ds. marketingu odpowiadał za całokształt działań marketingowych w firmie. W pewnym momencie wyłonił się podział na specjalistów ds. marketingu i e-marketingu. Obecnie coraz częściej szuka się ekspertów do obsługi Instagrama czy Tiktoka.
Dodatkowo przy rosnącej konkurencji, ten kto uzyska pierwszy dostęp do nowego trendu na rynku, ten uprzedzi konkurencję i będzie miał przez krótki czas wyłączność w nowym medium. Ważna jest więc nie tylko wąska specjalizacja, ale też czas jej wdrożenia.
Drugi przykład to kontroling. Kiedyś kontroler finansowy z doskonałą znajomością excela pokrywał kompetencyjne zapotrzebowanie firmy. Teraz w tym obszarze przecinają się dodatkowo umiejętności bazodanowe, programistyczne, tworzenia zewnętrznych narzędzi analitycznych jak choćby BI, a w natarciu są takie technologie jak machine learning czy AI.
Outsourcing czy zatrudnianie
Pewne obszary wąskich specjalizacji są automatycznie dla większości przedsiębiorstw łączone z zewnętrznymi dostawcami usług – tak jest chociażby w przypadku programistów czy doradców podatkowych. Niektóre obszary są zarezerwowane dla specjalistów zewnętrznych, gdy organizacja jest mała, a wraz ze wzrostem kompetencje te są wchłaniane do wnętrza organizacji. Tak może być na przykład w przypadku księgowości i kadr.
Większość firm preferuje zatrudnianie pozostałych ekspertów (niezależnie od formy zatrudnienia) na wyłączność. Plusami takiego rozwiązania są:
· pełne zarzadzanie czasem
· pełna możliwość planowania
· kontrola pracownika
· wtopienie się w kulturę organizacji
· lepsza integracja w organizacji i synergia międzydziałowa.
Kompetencje z zewnątrz firmy
Alternatywą jest pozyskanie kompetencji na zewnątrz firmy bez konieczności etatowego zatrudniania specjalistów. Jakie są tego zalety?
· Koszt miesięczny jest niższy, bo zapotrzebowanie pracochłonności jest dopasowane do projektu. Dodatkowo, nie występuje dla zleceniodawcy koszt urlopu czy zwolnień lekarskich.
· Pracodawca najczęściej nie posiada kompetencji, by przeprowadzić skuteczny proces rekrutacji w obszarze, który jest dla niego nowy. Zatrudnianie ekspertów zewnętrznych w dużej mierze rozwiązuje ten problem.
· Pracownik zewnętrzny pracujący na wielu projektach ma szersze pole widzenia niż pracownik ograniczony do jednej perspektywy.
· Zasadniczo, przy outsourcingu liczy się zadaniowość i skuteczność – co nie zawsze jest priorytetem w przypadku pracowników etatowych, którzy muszą wyrobić określoną liczbę godzin pracy.
Bazując na obserwacji rynku i naszym doświadczeniu wychodzimy z założenia, że outsourcing będzie występował coraz częściej. Demografia i brak dostępu w mniejszych miejscowościach do odpowiedniej kadry pracowniczej skutkuje tym, że opieranie się na pracownikach nie związanych wyłącznie z daną organizacją jest czasami jedynym wyjściem z sytuacji.
Jak jest w przypadku Twojej organizacji?
Które rozwiązanie jest bliższe Twojej perspektywie? W czym widzisz przyszłość? Podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami.
Potrzebujesz zewnętrznego wsparcia w optymalizacji procesów w firmie? Wyślij formularz a nasz konsultant odpowie na wszystkie prytania dotyczące optymalizacji:
Adres mailowy: vnav@vnav.pl
lub skorzystaj z formularza zgłoszeniowego:
Błąd: Brak formularza kontaktowego.