Case study firma produkcyjna
Pod kątem skomplikowania biznesu i procesów zachodzących w firmach branża produkcyjna niesie za sobą największe wyzwania. Prezentujemy w poniższym studium przypadku firmę z branży stalowej. Z klientem współpracujemy od 2 lat w tym czasie w ramach projektu udało nam się osiągnąć:
- Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
- Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
- Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
- Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym
Opis klienta
Klient: branża produkcyjna (stalowa), wielopokoleniowa firma rodzinna, roczny obrót powyżej 50mln zł, zatrudnienie: 78 osób.
Firma rozwinęła się dynamicznie w ostatnich latach podwajając obroty, wychodząc z nowymi produktami na rynki zagraniczne . Dynamiczny rozwój znacznie poprawił wyniki jednak zachwiał znacząco płynność finansową firmy. Firma przed laty wdrożyła system ERP jednak w wielu obszarach przedsiębiorstwa funkcjonował on jedynie czysto teoretycznie.
Główne problemy z którymi firma zgłosiła się do nas:
- brak informacji zarządczej, dane które spływały do zarządu z księgowości, produkcji i zaopatrzenia były niespójne i pełne błędów
- firma nie planowała płynności finansowej, a wzrost produkcji w toku powodował sytuację gdy dostawy materiałów były blokowane przez dostawców
- firma nie znała pełnej rentowności swoich produktów
- kalkulacje i kalkulacje powykonawcze były tworzone odrębnymi metodologiami i nie uwzględniały pełnej rentowności w różnych progach marż
- mimo, ze firma pozyskiwała coraz więcej zleceń miała wizerunek firmy z poprzedniej epoki
- w firmie panował chaos kompetencyjny i występował przez to szereg konfliktów co skutkowało dużą rotacją pracowników szczególnie w obszarze administracji.
- stany magazynowe nie odpowiadały rzeczywistości
Analiza potencjału rozwoju:
Współpracę rozpoczęliśmy od gruntownej analizy firmy skupiając się na obszarach:
- finansowym uwzględniając analizę systemu ERP
- procesy produkcyjne
- analiza HR
- sprzedaż i marketing w tym analiza konkurencji
- analiza zaopatrzenia
- analiza gospodarki magazynowej
Wynik analizy:
W analizie uczestniczyło 7 ekspertów a sam projekt trwał 6 tygodni. Na koniec przedstawiliśmy właścicielom w formie warsztatu nasze wnioski poaudytowe oraz nasze rekomendacje wdrożeniowe.
Finanse i system ERP: stwierdziliśmy znaczącą różnicę w danych w systemie między modułami, poziom raportów dostarczanych z systemu był bardzo ubogi. Po części wynikało to z małej świadomości pracowników na temat systemu i zasad pracy z systemem oraz z błędów wdrożeniowych. Sugerowana przez właścicieli potrzeba zmiany systemu informatycznego okazała się niepotrzebna na tym etapie. Odbyliśmy spotkanie z dostawcą systemu i okazało się, że funkcjonalności, które firma zgłaszała jako potrzebne były dostępne w systemie, który posiadali wcześniej.
Zarząd nie posiadał podstawowych analiz do podejmowania decyzji, mimo że te informacje były w systemie. Firma opracowywała rocznie kilka prototypów jednak nigdy nie korzystała z ulgi badawczo-rozwojowej, przez co w ostatnich latach zapłaciła zdecydowanie za duże podatki.
Klient nie budżetował, bazował jedynie na danych historycznych, które trafiały do ścisłego managementu z 2 miesięcznym opóźnieniem.
Procesy produkcyjne: w firmie dominowała improwizacja procesowa, stwierdziliśmy z tego powodu – przekłamania w danych w systemie dotyczące czasów pracy pracowników produkcyjnych i nieścisłości w wydaniach materiałów. Brak niewielkich inwestycji w udzwigowienie i oprzyrządowanie powodował niepotrzebne straty godzin pracowniczych na obracanie elementów spawanych. Dodatkowo zdiagnozowaliśmy kilka uchybień w zakresie BHP.
Obszar HR – klient w ostatnich latach podwoił swoje obroty, znacząco zwiększył zatrudnienie nie wprowadził jednak ani jednej zmiany z strukturze organizacyjnej, pracownicy przechodzili z działu do działu obejmowali nowe obszary zadań jednak większość z nich nie miała zdefiniowanych zakresów obowiązków lub miała je w bardzo ogólnej formie. Zakresy obowiązków miały więc charakter umowny czyli taki jak rozumiał je pracownik.
Obszar sprzedaży i marketingu – firma nie miała zdefiniowanych procesów sprzedażowych jak i całego modułu CRM w systemie. Procesy sprzedażowe nie były śledzone (czasy poszczególnych etapów), proces kalkulacji ceny był nieprzejrzysty.
W obszarze marketingu przeanalizowaliśmy działania konkurencji polskiej i zagranicznej i stwierdziliśmy, że klient znacząco odstaje od standardów rynkowych. Wykazaliśmy nadużycia w ramach obecnej współpracy z agencją marketingową (agencja nie przekazała dostępów do google analytics i search console). Firma znacząco odbiegała od standardów wizerunkowych konkurencji.
Prace projektowe
Po przedstawieniu rekomendacji zaczęliśmy szereg projektów w audytowanych obszarach.
Finanse:
W obszarze finansów firma skorzystała ze stałego wsparcia zewnętrznego dyrektora finansowego, który koordynował prace związane ze zmianami systemu ERP, zmianą procesów księgowych, koordynował wdrożenie działu kontrolingu finansowego w firmie. Na czas zostały dostarczone pierwsze raporty zarządcze. Nowy rok skutkował radykalną przebudową planu kont w systemie aby uzyskać bardziej przejrzyste dane analityczne.
Po równoległym uporządkowaniu gospodarki magazynowej firma mogła stworzyć pierwszy raz miarodajny plan płynności finansowej. Na bazie którego firma zwiększyła kredyt obrotowy oraz w przypadku kluczowego klienta zastosowała mechanizm faktoringu by zabezpieczyć płynność finansową. Za zaległe okresy klient uzyskał oszczędność 1,3 mln zł podatków poprzez zastosowanie ulgi badawczo-rozwojowej.
Znaczne korzyści finansowe uzyskała firma dzięki zoptymalizowaniu kosztów energii elektrycznej i gazu. Równolegle firma pozyskała dofinansowanie swoich działań eksportowych w wysokości około 1 mln zł przy dofinansowaniu 85%.
Sprzedaż i marketing
Klient przeprowadził całkowity rebranding swojej firmy poczynając od logotypu, na nowej stronie internetowej kończąc. Poprzez działania SEO i kampanie google ads do klienta spłynęło 35% więcej zapytań ofertowych.
HR
Wspólnie z klientem zdefiniowaliśmy na nowo strukturę organizacyjną firmy i dopasowaliśmy ją do rozwoju przedsiębiorstwa.
Wdrożyliśmy pod okiem naszego eksperta procesy HR w obrębie firmy, zainicjowaliśmy zapewnienie pakietu szkoleniowy dla całego zespołu.
Stworzyliśmy koncepcję i wdrożyliśmy system motywacyjny dla pracowników produkcji i pracowników administracyjnych.
Uzyskane wymierne efekty:
- Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
- Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
- Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
- Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym
- Ulga badawczo-rozwojowa pozwoliła klientowi zapłacić mniejszy podatek o 1,3 mln zł.
- Zmniejszyliśmy rotacje pracowników o 25%
Jeśli reprezentujesz firmę produkcyjną i mierzysz się z wyzwaniami branżowymi skorzystaj z darmowej konsultacji byśmy mogli przeanalizować jak możemy Ci pomóc. Skorzystaj z formularza kontaktowego, skontaktuj się mailowo pisząc na adres vnav@vnav.pl lub zadzwoń pod numer 501 248 867
Nawigacja
Szybki kontakt
nasza ofertaNasza oferta
Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Nasi Klienci















Najnowsze na blogu
Sukcesja w polskiej firmie
Dowiedz się, jak przeprowadzić w dobry sposób proces sukcesji w...
Zobacz więcejMotywatory – co motywuje pracowników
Dowiedz się jak zmotywować pracowników w Twojej firmie do pracy,...
Zobacz więcejNasz klient: case study firma handlowa
Przeczytaj case study ze współpracy z naszym klientem, firmą z...
Zobacz więcej