Case study firma produkcyjna
Pod kątem skomplikowania biznesu i procesów zachodzących w firmach branża produkcyjna niesie za sobą największe wyzwania. Prezentujemy w poniższym studium przypadku firmę z branży stalowej. Z klientem współpracujemy od 2 lat, w tym czasie w ramach projektu udało nam się osiągnąć:
- Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
- Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
- Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
- Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym
Opis klienta
Klient: branża produkcyjna (stalowa), wielopokoleniowa firma rodzinna, roczny obrót powyżej 50 mln zł, zatrudnienie: 78 osób.
Firma rozwinęła się dynamicznie w ostatnich latach, podwajając obroty, wychodząc z nowymi produktami na rynki zagraniczne. Dynamiczny rozwój znacznie poprawił wyniki, jednak zachwiał znacząco płynność finansową firmy. Firma przed laty wdrożyła system ERP, jednak w wielu obszarach przedsiębiorstwa funkcjonował on jedynie czysto teoretycznie.
Główne problemy, z którymi firma zgłosiła się do nas:
- brak informacji zarządczej, dane, które spływały do zarządu z księgowości, produkcji i zaopatrzenia były niespójne i pełne błędów
- firma nie planowała płynności finansowej, a wzrost produkcji w toku powodował sytuację gdy dostawy materiałów były blokowane przez dostawców
- firma nie znała pełnej rentowności swoich produktów
- kalkulacje i kalkulacje powykonawcze były tworzone odrębnymi metodologiami i nie uwzględniały pełnej rentowności w różnych progach marż
- mimo że firma pozyskiwała coraz więcej zleceń miała wizerunek firmy z poprzedniej epoki
- w firmie panował chaos kompetencyjny i występował przez to szereg konfliktów, co skutkowało dużą rotacją pracowników szczególnie w obszarze administracji.
- stany magazynowe nie odpowiadały rzeczywistości
Analiza potencjału rozwoju:
Współpracę rozpoczęliśmy od gruntownej analizy firmy, skupiając się na obszarach:
- finansowym uwzględniając analizę systemu ERP
- procesy produkcyjne
- analiza HR
- sprzedaż i marketing w tym analiza konkurencji
- analiza zaopatrzenia
- analiza gospodarki magazynowej
Wynik analizy:
W analizie uczestniczyło 7 ekspertów, a sam projekt trwał 6 tygodni. Na koniec przedstawiliśmy właścicielom w formie warsztatu nasze wnioski poaudytowe oraz nasze rekomendacje wdrożeniowe.
Finanse i system ERP: stwierdziliśmy znaczącą różnicę w danych w systemie między modułami, poziom raportów dostarczanych z systemu był bardzo ubogi. Po części wynikało to z małej świadomości pracowników na temat systemu i zasad pracy z systemem oraz z błędów wdrożeniowych. Sugerowana przez właścicieli potrzeba zmiany systemu informatycznego okazała się niepotrzebna na tym etapie. Odbyliśmy spotkanie z dostawcą systemu i okazało się, że funkcjonalności, które firma zgłaszała jako potrzebne, były dostępne w systemie, który posiadali wcześniej.
Zarząd nie posiadał podstawowych analiz do podejmowania decyzji, mimo że te informacje były w systemie. Firma opracowywała rocznie kilka prototypów, jednak nigdy nie korzystała z ulgi badawczo-rozwojowej, przez co w ostatnich latach zapłaciła zdecydowanie za duże podatki.
Klient nie budżetował, bazował jedynie na danych historycznych, które trafiały do ścisłego managementu z 2-miesięcznym opóźnieniem.
Procesy produkcyjne: w firmie dominowała improwizacja procesowa, stwierdziliśmy z tego powodu – przekłamania w danych w systemie dotyczące czasów pracy pracowników produkcyjnych i nieścisłości w wydaniach materiałów. Brak niewielkich inwestycji w udzwigowienie i oprzyrządowanie powodował niepotrzebne straty godzin pracowniczych na obracanie elementów spawanych. Dodatkowo zdiagnozowaliśmy kilka uchybień w zakresie BHP.
Obszar HR – klient w ostatnich latach podwoił swoje obroty, znacząco zwiększył zatrudnienie, nie wprowadził jednak ani jednej zmiany w strukturze organizacyjnej, pracownicy przechodzili z działu do działu, obejmowali nowe obszary zadań jednak większość z nich, nie miała zdefiniowanych zakresów obowiązków lub miała je w bardzo ogólnej formie. Zakresy obowiązków miały więc charakter umowny, czyli taki jak rozumiał je pracownik.
Obszar sprzedaży i marketingu – firma nie miała zdefiniowanych procesów sprzedażowych jak i całego modułu CRM w systemie. Procesy sprzedażowe nie były śledzone (czasy poszczególnych etapów), proces kalkulacji ceny był nieprzejrzysty.
W obszarze marketingu przeanalizowaliśmy działania konkurencji polskiej i zagranicznej i stwierdziliśmy, że klient znacząco odstaje od standardów rynkowych. Wykazaliśmy nadużycia w ramach obecnej współpracy z agencją marketingową (agencja nie przekazała dostępów do google analytics i search console). Firma znacząco odbiegała od standardów wizerunkowych konkurencji.
Prace projektowe
Po przedstawieniu rekomendacji zaczęliśmy szereg projektów w audytowanych obszarach.
Finanse:
W obszarze finansów firma skorzystała ze stałego wsparcia zewnętrznego dyrektora finansowego, który koordynował prace związane ze zmianami systemu ERP, zmianą procesów księgowych, koordynował wdrożenie działu kontrolingu finansowego w firmie. Na czas zostały dostarczone pierwsze raporty zarządcze. Nowy rok skutkował radykalną przebudową planu kont w systemie, aby uzyskać bardziej przejrzyste dane analityczne.
Po równoległym uporządkowaniu gospodarki magazynowej firma mogła stworzyć pierwszy raz miarodajny plan płynności finansowej, na którego bazie firma zwiększyła kredyt obrotowy oraz w przypadku kluczowego klienta zastosowała mechanizm faktoringu, by zabezpieczyć płynność finansową. Za zaległe okresy klient uzyskał oszczędność 1,3 mln zł podatków poprzez zastosowanie ulgi badawczo-rozwojowej.
Znaczne korzyści finansowe uzyskała firma dzięki zoptymalizowaniu kosztów energii elektrycznej i gazu. Równolegle firma pozyskała dofinansowanie swoich działań eksportowych w wysokości około 1 mln zł przy dofinansowaniu 85%.
Sprzedaż i marketing
Klient przeprowadził całkowity rebranding swojej firmy, poczynając od logotypu, na nowej stronie internetowej kończąc. Poprzez działania SEO i kampanie google ads do klienta spłynęło 35% więcej zapytań ofertowych.
HR
Wspólnie z klientem zdefiniowaliśmy na nowo strukturę organizacyjną firmy i dopasowaliśmy ją do rozwoju przedsiębiorstwa.
Wdrożyliśmy pod okiem naszego eksperta procesy HR w obrębie firmy, zainicjowaliśmy zapewnienie pakietu szkoleniowy dla całego zespołu.
Stworzyliśmy koncepcję i wdrożyliśmy system motywacyjny dla pracowników produkcji i pracowników administracyjnych.
Uzyskane wymierne efekty:
- Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
- Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
- Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
- Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym
- Ulga badawczo-rozwojowa pozwoliła klientowi zapłacić mniejszy podatek o 1,3 mln zł.
- Zmniejszyliśmy rotacje pracowników o 25%
Jeśli reprezentujesz firmę produkcyjną i mierzysz się z wyzwaniami branżowymi, skorzystaj z darmowej konsultacji, byśmy mogli przeanalizować, jak możemy Ci pomóc. Skorzystaj z formularza kontaktowego, skontaktuj się mailowo, pisząc na adres vnav@vnav.pl lub zadzwoń pod numer 501 248 867
Nawigacja
Szybki kontakt
nasza ofertaNasza oferta
Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Nasi Klienci
Najnowsze na blogu
Kim właściwie jest HR business partner?
Co sprawia, że jedno szkolenie zostaje zapamiętane na długie lata,...
Zobacz więcejWyprzedź konkurencję dzięki wiedzy praktyków – szkolenia biznesowe
Co sprawia, że jedno szkolenie zostaje zapamiętane na długie lata,...
Zobacz więcejCo to jest BI, czyli trochę o technologiach analitycznych
Business intelligence - Co to jest BI czyli trochę o...
Zobacz więcej