Case study firma produkcyjna - doradztwo branża produkcyjna

Pod kątem skomplikowania biznesu i procesów zachodzących w firmach branża produkcyjna niesie za sobą największe wyzwania. Prezentujemy w poniższym studium przypadku firmę z branży stalowej. Z klientem współpracujemy od 2 lat, w tym czasie w ramach projektu udało nam się osiągnąć:

  • Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
  • Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
  • Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
  • Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym

Opis klienta — doradztwo branża produkcyjna

Klient: branża produkcyjna (stalowa), wielopokoleniowa firma rodzinna, roczny obrót powyżej 50 mln zł, zatrudnienie: 78 osób.

Firma rozwinęła się dynamicznie w ostatnich latach, podwajając obroty, wychodząc z nowymi produktami na rynki zagraniczne. Dynamiczny rozwój znacznie poprawił wyniki, jednak zachwiał znacząco płynność finansową firmy. Firma przed laty wdrożyła system ERP, jednak w wielu obszarach przedsiębiorstwa funkcjonował on jedynie czysto teoretycznie.

Zainteresowały Cię nasze usługi?

Skontaktuj się z nami:


    Nasi Klienci

    Główne problemy, z którymi firma z branży produkcyjnej zgłosiła się do nas:

    - brak informacji zarządczej, dane, które spływały do zarządu z księgowości, produkcji i zaopatrzenia były niespójne i pełne błędów

    - firma nie planowała płynności finansowej, a wzrost produkcji w toku powodował sytuację, gdy dostawy materiałów były blokowane przez dostawców

    - firma nie znała pełnej rentowności swoich produktów

    - kalkulacje i kalkulacje powykonawcze były tworzone odrębnymi metodologiami i nie uwzględniały pełnej rentowności w różnych progach marż

    - mimo że firma pozyskiwała coraz więcej zleceń miała wizerunek firmy z poprzedniej epoki  

    - w firmie panował chaos kompetencyjny i występował przez to szereg konfliktów, co skutkowało dużą rotacją pracowników szczególnie w obszarze administracji.  

    - stany magazynowe nie odpowiadały rzeczywistości

    Analiza potencjału rozwoju:

    Współpracę rozpoczęliśmy od gruntownej analizy firmy, skupiając się na obszarach:

    - finansowym uwzględniając analizę systemu ERP

    - procesy produkcyjne

    - analiza HR

    - sprzedaż i marketing w tym analiza konkurencji 

    - analiza zaopatrzenia

    - analiza gospodarki magazynowej

    Wynik analizy

    W analizie uczestniczyło 7 ekspertów, a sam projekt trwał 6 tygodni. Na koniec przedstawiliśmy właścicielom w formie warsztatu nasze wnioski po audytowe oraz nasze rekomendacje wdrożeniowe.

    Finanse i system ERP

    Stwierdziliśmy znaczącą różnicę w danych w systemie między modułami, poziom raportów dostarczanych z systemu był bardzo ubogi. Po części wynikało to z małej świadomości pracowników na temat systemu i zasad pracy z systemem oraz z błędów wdrożeniowych. Sugerowana przez właścicieli potrzeba zmiany systemu informatycznego okazała się niepotrzebna na tym etapie. Odbyliśmy spotkanie z dostawcą systemu i okazało się, że funkcjonalności, które firma zgłaszała jako potrzebne, były dostępne w systemie, który posiadali wcześniej.

    Zarząd nie posiadał podstawowych analiz do podejmowania decyzji, mimo że te informacje były w systemie. Firma opracowywała rocznie kilka prototypów, jednak nigdy nie korzystała z ulgi badawczo-rozwojowej, przez co w ostatnich latach zapłaciła zdecydowanie za duże podatki.

    Klient nie budżetował, bazował jedynie na danych historycznych, które trafiały do ścisłego managementu z 2-miesięcznym opóźnieniem.

    Zainteresowały Cię nasze usługi?

    Skontaktuj się z nami:


      Nasi Klienci

      Procesy produkcyjne

      W firmie dominowała improwizacja procesowa, stwierdziliśmy z tego powodu – przekłamania w danych w systemie dotyczące czasów pracy pracowników produkcyjnych i nieścisłości w wydaniach materiałów. Brak niewielkich inwestycji i oprzyrządowanie powodował niepotrzebne straty godzin pracowniczych na obracanie elementów spawanych. Dodatkowo zdiagnozowaliśmy kilka uchybień w zakresie BHP. 

      Obszar HR

      Klient w ostatnich latach podwoił swoje obroty, znacząco zwiększył zatrudnienie, nie wprowadził jednak ani jednej zmiany w strukturze organizacyjnej, pracownicy przechodzili z działu do działu, obejmowali nowe obszary zadań jednak większość z nich, nie miała zdefiniowanych zakresów obowiązków lub miała je w bardzo ogólnej formie. Zakresy obowiązków miały więc charakter umowny, czyli taki jak rozumiał je pracownik.

      Obszar sprzedaży i marketingu

      Firma nie miała zdefiniowanych procesów sprzedażowych jak i całego modułu CRM w systemie. Procesy sprzedażowe nie były śledzone (czasy poszczególnych etapów), proces kalkulacji ceny był nieprzejrzysty.

      W obszarze marketingu przeanalizowaliśmy działania konkurencji polskiej i zagranicznej i stwierdziliśmy, że klient znacząco odstaje od standardów rynkowych. Wykazaliśmy nadużycia w ramach obecnej współpracy z agencją marketingową (agencja nie przekazała  dostępów do google analytics i search console). Firma znacząco odbiegała od standardów wizerunkowych konkurencji. 

      Prace projektowe

      Po przedstawieniu rekomendacji zaczęliśmy szereg projektów w audytowanych obszarach.

      Finanse

      W obszarze finansów firma skorzystała ze stałego wsparcia zewnętrznego dyrektora finansowego, który koordynował prace związane ze zmianami systemu ERP, zmianą procesów księgowych, koordynował wdrożenie działu kontrolingu finansowego w firmie. Na czas zostały dostarczone pierwsze raporty zarządcze. Nowy rok skutkował radykalną przebudową planu kont w systemie, aby uzyskać bardziej przejrzyste dane analityczne.

      Po równoległym uporządkowaniu gospodarki magazynowej firma mogła stworzyć pierwszy raz miarodajny plan płynności finansowej — bazując na nim — firma zwiększyła kredyt obrotowy oraz w przypadku kluczowego klienta zastosowała mechanizm faktoringu, by zabezpieczyć płynność finansową. Za zaległe okresy klient uzyskał oszczędność 1,3 mln zł podatków poprzez zastosowanie ulgi badawczo-rozwojowej.

      Znaczne korzyści finansowe uzyskała firma dzięki zoptymalizowaniu kosztów energii elektrycznej i gazu. Równolegle firma pozyskała dofinansowanie swoich działań eksportowych w wysokości około 1 mln zł przy dofinansowaniu 85%.

      Sprzedaż i marketing

      Klient przeprowadził całkowity rebranding swojej firmy, poczynając od logotypu, na nowej stronie internetowej kończąc. Poprzez działania SEO i kampanie google ads do klienta spłynęło 35% więcej zapytań ofertowych.  

      HR

      Wspólnie z klientem zdefiniowaliśmy na nowo strukturę organizacyjną firmy i dopasowaliśmy ją do rozwoju przedsiębiorstwa.

      Wdrożyliśmy pod okiem naszego eksperta procesy HR w obrębie firmy, zainicjowaliśmy zapewnienie pakietu szkoleniowy dla całego zespołu. 

      Stworzyliśmy koncepcję i wdrożyliśmy system motywacyjny dla pracowników produkcji i pracowników administracyjnych.

      Uzyskane wymierne efekty

      • Podnieśliśmy rentowność produkcji o 7% dzięki systemowi motywacyjnemu, usprawnieniu procesów produkcyjnych oraz bardziej przejrzystemu sposobowi kalkulacji
      • Pomogliśmy uzyskać dofinansowanie około 1 mln zł na zwiększenie eksportu
      • Wprowadziliśmy system raportów zarządczych dotyczących rentowności produktów, płynności finansowej
      • Uzyskaliśmy o 35% wzrost zapytań ofertowych dzięki rebrandingowi firmy oraz działaniom digital marketingowym
      • Ulga badawczo-rozwojowa pozwoliła klientowi zapłacić mniejszy podatek o 1,3 mln zł.
      • Zmniejszyliśmy rotacje pracowników o 25%

      nasza ofertaNasza oferta

      Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.

      Blog Venture Navigator

      Najnowsze na blogu