Zarządzanie zakupami
Niewiele firm w Polsce zarządza zakupami. Większość skupia się na zarządzaniu dostawcami i bieżącej reakcji na problemy operacyjne takie jak braki i opóźnienia w dostawach, wady jakościowe, utrzymanie cen zakupu. Zarządzanie zakupami to całościowa zmiana modelu działania, w którym interesuje nas zarządzanie strumieniem dostaw, a nie skutkami zdarzeń losowych. Zarządzanie zakupami to wyjście poza status-quo, a to oznacza również stresującą zmianę dostawcy lub sposobu kupowania i wyceny zakupu. Niezmiernie istotną częścią warsztatu zarządzania zakupami jest odpowiedź na pytanie o rolę działu zakupów w konkretnej firmie.
Zawartość tematyczna szkolenia
☑ Czym są zakupy i jaką dostarczają wartość dla przedsiębiorstwa?
☑ Miejsce i odpowiedzialność zakupów w procesie dostarczania wartości.
☑ Kupiec jako przedsiębiorca (menedżer) – dlaczego kupiec powinien znać biznes dostawcy?
☑ Analiza danych zakupowych – jak uchwycić obraz „w locie”?
☑ Czy zarządzamy kategoriami zakupowymi?
☑ Kształtowanie ceny zakupu przez kupców – ćwiczenie umiejętności kupieckich.
☑ Proces zakupowy – etapy i powody stosowania.
☑ Znaczenie Incoterms, umowy, KPI.
☑ Dostawca strategiczny w ujęciu macierzy Kraljica.
☑ Kto kim zarządza – dostawca kupcem, czy kupcy dostawcami?
☑ Źródła przewagi konkurencyjnej nad dostawcami.
☑ Team work, dzielenie wiedzą w pracy działu zakupów i podczas negocjacji.
☑ Dział zakupów jako źródło przewagi informacyjnej.
☑ Negocjacje jako narzędzie strategiczne i operacyjne.
☑ Przygotowanie do negocjacji i plan negocjacji – dlaczego nikt nie odrabia „pracy domowej”?
☑ Zadawanie pytań, „start with why”.
☑ Rozpoznawanie słabych stron partnera negocjacji.
☑ Techniki (zagrywki) negocjacyjne wobec dostawców nie-strategicznych.
☑ Zarządzanie kategorią zakupową monopolisty.
☑ Rola networkingu w pracy kupca i zarządzania kategoriami.
☑ Zarządzanie oczekiwaniami klientów wewnętrznych.
Korzyści dla uczestników
☑ Przyswojenie wiedzy na temat zarządzania zakupami, w tym kategoriami zakupowymi i dostawcami.
☑ Zrozumienie różnic pomiędzy zarządzaniem operacyjnym, a strategicznym zakupami.
☑ Pokazanie dostępu do źródeł informacji zakupowych, prezentacja sposobów ich analizy i korzyści dla zarządzania kategoriami zakupowymi.
☑ Pełne zrozumienie etapów procesu zakupowego i korzyści płynących z jego stosowania.
☑ Umiejętność odróżnienia dostawcy strategicznego dla firmy od „zawracającego głowę” lub „źródła nieustannych problemów”.
☑ Poznanie metod uzyskania przewagi nad dostawcą.
☑ Pokazanie przewagi pracy zespołowej nad pracą „solową”, również korzyści z archiwizacji i udostępniania wiedzy zakupowej.
☑ Uświadomienie znaczenia negocjacji w zarządzaniu zakupami.
☑ Prezentacja sposobów negocjowania i narzędzi dla realizacji celów zakupowych.
☑ Sposoby realizacji celów zakupowych u monopolisty.
☑ Podkreślenie roli klienta wewnętrznego w realizacji celów przez dział zakupów.
Program szkolenia
Zarządzanie zakupami to obowiązkowy program szkolenia warsztatowego dla każdego kupca i zespołu zakupowego. Dzięki niemu uczestnicy rozumieją korzyści płynące z planowego zarządzania wszystkim, co dzieje się w obszarze zakupowym – zarówno ludźmi jak i strumieniem dostaw (dostawcami, specyfikacjami, warunkami handlowymi). To wyjątkowy warsztat tworzony przez eksperta zakupów dla praktyków biznesu, którzy chcą pozyskać wiedzę „z pierwszej ręki” oraz skonfrontować swoją wiedzę i myśli z praktykiem. Warsztat zarządzanie zakupami jest unikalnym programem stworzonym na podstawie wieloletnich doświadczeń korporacyjne i MŚP.
Cele szkolenia
Uczestnicy szkolenia mają posiąść wiedzę dot. zarządzania zakupami, w tym zarządzania kategoriami zakupowymi, dostawcami, specyfikacjami. Jest to program, którego celem jest poszerzenie zakresu oddziaływania kupca na swój budżet zakupowy. Dla początkujących będzie to intelektualne wyzwanie i budowanie fundamentu pracy kupca, dla zaawansowanych – znaczące rozbudowanie wiedzy. Formuła warsztatowa szkolenia pozwala na większą elastyczność niż podczas sesji wykładowych – łącznie z interakcją połączoną z wypracowaniem najlepszego rozwiązania „na żywo”, w oparciu o kategorie zakupowe uczestników warsztatów. Zaangażowany uczestnik odnotuje postęp w postrzeganiu swojej roli kupieckiej, miejsca
zakupów w organizacji jak i wartości, których oczekuje od działu zakupów „biznes” (czyli pozostałe działy firmy).
Największe korzyści z uczestnictwa w warsztacie odnoszą zawodowi kupcy, którzy mają za sobą przynajmniej roczną pracę w dziale zakupów.
Szczegółowy program szkolenia
☑ Czym są zakupy i jaką dostarczają wartość dla przedsiębiorstwa?
☑ Miejsce i odpowiedzialność zakupów w procesie dostarczania wartości.
☑ Kupiec jako przedsiębiorca (menedżer) – dlaczego kupiec powinien znać biznes dostawcy?
☑ Analiza danych zakupowych – jak uchwycić obraz „w locie”?
☑ Czy zarządzamy kategoriami zakupowymi?
☑ Kształtowanie ceny zakupu przez kupców – ćwiczenie umiejętności kupieckich.
☑ Proces zakupowy – etapy i powody stosowania.
☑ Znaczenie Incoterms, umowy, KPI.
☑ Dostawca strategiczny w ujęciu macierzy Kraljica.
☑ Kto kim zarządza – dostawca kupcem, czy kupcy dostawcami?
☑ Źródła przewagi konkurencyjnej nad dostawcami.
☑ Team work, dzielenie wiedzą w pracy działu zakupów i podczas negocjacji.
☑ Dział zakupów jako źródło przewagi informacyjnej.
☑ Negocjacje jako narzędzie strategiczne i operacyjne.
☑ Przygotowanie do negocjacji i plan negocjacji – dlaczego nikt nie odrabia „pracy domowej”?
☑ Zadawanie pytań, „start with why”.
☑ Rozpoznawanie słabych stron partnera negocjacji.
☑ Techniki (zagrywki) negocjacyjne wobec dostawców nie-strategicznych.
☑ Zarządzanie kategorią zakupową monopolisty.
☑ Rola networkingu w pracy kupca i zarządzania kategoriami.
☑ Zarządzanie oczekiwaniami klientów wewnętrznych.
Poproś o ofertę szkolenia
Krzysztof Jukowski
Ekspert w dziedzinie optymalizacji działów zaopatrzenia. Doświadczenie zdobywał przez szereg lat w takich firmach jak Pepsi, Stock Polska, Ciech, MARS czy PKN Orlen. Był odpowiedzialny za całe piony zaopatrzenia, szkolił i audytował firmy pod kątem zakupów. Od wielu lat jako doświadczony doradca biznesowy i szkoleniowiec pomaga optymalizować najbardziej kosztochłonne obszary firm – działy zaopatrzenia.
nasza ofertaNasza oferta
Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Nasi Klienci
Najnowsze na blogu
Kim właściwie jest HR business partner?
Co sprawia, że jedno szkolenie zostaje zapamiętane na długie lata,...
Zobacz więcejWyprzedź konkurencję dzięki wiedzy praktyków – szkolenia biznesowe
Co sprawia, że jedno szkolenie zostaje zapamiętane na długie lata,...
Zobacz więcejCo to jest BI, czyli trochę o technologiach analitycznych
Business intelligence - Co to jest BI czyli trochę o...
Zobacz więcej