Zarządzanie zakupami
Niewiele firm w Polsce zarządza zakupami. Większość skupia się na zarządzaniu dostawcami i bieżącej reakcji na problemy operacyjne takie jak braki i opóźnienia w dostawach, wady jakościowe, utrzymanie cen zakupu. Zarządzanie zakupami to całościowa zmiana modelu działania, w którym interesuje nas zarządzanie strumieniem dostaw, a nie skutkami zdarzeń losowych. Zarządzanie zakupami to wyjście poza status-quo, a to oznacza również stresującą zmianę dostawcy lub sposobu kupowania i wyceny zakupu. Niezmiernie istotną częścią warsztatu zarządzania zakupami jest odpowiedź na pytanie o rolę działu zakupów w konkretnej firmie.
Zawartość tematyczna szkolenia
- Czym są zakupy i jaką dostarczają wartość dla przedsiębiorstwa?
- Miejsce i odpowiedzialność zakupów w procesie dostarczania wartości.
- Kupiec jako przedsiębiorca (menedżer) – dlaczego kupiec powinien znać biznes dostawcy?
- Analiza danych zakupowych – jak uchwycić obraz „w locie”?
- Czy zarządzamy kategoriami zakupowymi?
- Kształtowanie ceny zakupu przez kupców – ćwiczenie umiejętności kupieckich.
- Proces zakupowy – etapy i powody stosowania.
- Znaczenie Incoterms, umowy, KPI.
- Dostawca strategiczny w ujęciu macierzy Kraljica.
- Kto kim zarządza – dostawca kupcem, czy kupcy dostawcami?
- Źródła przewagi konkurencyjnej nad dostawcami.
- Team work, dzielenie wiedzą w pracy działu zakupów i podczas negocjacji.
- Dział zakupów jako źródło przewagi informacyjnej.
- Negocjacje jako narzędzie strategiczne i operacyjne.
- Przygotowanie do negocjacji i plan negocjacji – dlaczego nikt nie odrabia „pracy domowej”?
- Zadawanie pytań, „start with why”.
- Rozpoznawanie słabych stron partnera negocjacji.
- Techniki (zagrywki) negocjacyjne wobec dostawców nie-strategicznych.
- Zarządzanie kategorią zakupową monopolisty.
- Rola networkingu w pracy kupca i zarządzania kategoriami.
- Zarządzanie oczekiwaniami klientów wewnętrznych.
Korzyści dla uczestników
- Przyswojenie wiedzy na temat zarządzania zakupami, w tym kategoriami zakupowymi i dostawcami.
- Zrozumienie różnic pomiędzy zarządzaniem operacyjnym, a strategicznym zakupami.
- Pokazanie dostępu do źródeł informacji zakupowych, prezentacja sposobów ich analizy i korzyści dla zarządzania kategoriami zakupowymi.
- Pełne zrozumienie etapów procesu zakupowego i korzyści płynących z jego stosowania.
- Umiejętność odróżnienia dostawcy strategicznego dla firmy od „zawracającego głowę” lub „źródła nieustannych problemów”.
- Poznanie metod uzyskania przewagi nad dostawcą.
- Pokazanie przewagi pracy zespołowej nad pracą „solową”, również korzyści z archiwizacji i udostępniania wiedzy zakupowej.
- Uświadomienie znaczenia negocjacji w zarządzaniu zakupami.
- Prezentacja sposobów negocjowania i narzędzi dla realizacji celów zakupowych.
- Sposoby realizacji celów zakupowych u monopolisty.
- Podkreślenie roli klienta wewnętrznego w realizacji celów przez dział zakupów.
Program szkolenia
Zarządzanie zakupami to obowiązkowy program szkolenia warsztatowego dla każdego kupca i zespołu zakupowego. Dzięki niemu uczestnicy rozumieją korzyści płynące z planowego zarządzania wszystkim, co dzieje się w obszarze zakupowym – zarówno ludźmi jak i strumieniem dostaw (dostawcami, specyfikacjami, warunkami handlowymi). To wyjątkowy warsztat tworzony przez eksperta zakupów dla praktyków biznesu, którzy chcą pozyskać wiedzę „z pierwszej ręki” oraz skonfrontować swoją wiedzę i myśli z praktykiem. Warsztat zarządzanie zakupami jest unikalnym programem stworzonym w oparciu o wieloletnie doświadczenie korporacyjne i MŚP.
Cele szkolenia
Uczestnicy szkolenia mają posiąść wiedzę dot. zarządzania zakupami, w tym zarządzania kategoriami zakupowymi, dostawcami, specyfikacjami. Jest to program, którego celem jest poszerzenie zakresu oddziaływania kupca na swój budżet zakupowy. Dla początkujących będzie to intelektualne wyzwanie i budowanie fundamentu pracy kupca, dla zaawansowanych – znaczące rozbudowanie wiedzy. Formuła warsztatowa szkolenia pozwala na większą elastyczność niż podczas sesji wykładowych – łącznie z interakcją połączoną z wypracowaniem najlepszego rozwiązania „na żywo”, w oparciu o kategorie zakupowe uczestników warsztatów. Zaangażowany uczestnik odnotuje postęp w postrzeganiu swojej roli kupieckiej, miejsca
zakupów w organizacji jak i wartości, których oczekuje od działu zakupów „biznes” (czyli pozostałe działy firmy).
Największe korzyści z uczestnictwa w warsztacie odnoszą zawodowi kupcy, którzy mają za sobą przynajmniej roczną pracę w dziale zakupów.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA
- Czym są zakupy i jaką dostarczają wartość dla przedsiębiorstwa?
- Miejsce i odpowiedzialność zakupów w procesie dostarczania wartości.
- Kupiec jako przedsiębiorca (menedżer) – dlaczego kupiec powinien znać biznes dostawcy?
- Analiza danych zakupowych – jak uchwycić obraz „w locie”?
- Czy zarządzamy kategoriami zakupowymi?
- Kształtowanie ceny zakupu przez kupców – ćwiczenie umiejętności kupieckich.
- Proces zakupowy – etapy i powody stosowania.
- Znaczenie Incoterms, umowy, KPI.
- Dostawca strategiczny w ujęciu macierzy Kraljica.
- Kto kim zarządza – dostawca kupcem, czy kupcy dostawcami?
- Źródła przewagi konkurencyjnej nad dostawcami.
- Team work, dzielenie wiedzą w pracy działu zakupów i podczas negocjacji.
- Dział zakupów jako źródło przewagi informacyjnej.
- Negocjacje jako narzędzie strategiczne i operacyjne.
- Przygotowanie do negocjacji i plan negocjacji – dlaczego nikt nie odrabia „pracy domowej”?
- Zadawanie pytań, „start with why”.
- Rozpoznawanie słabych stron partnera negocjacji.
- Techniki (zagrywki) negocjacyjne wobec dostawców nie-strategicznych.
- Zarządzanie kategorią zakupową monopolisty.
- Rola networkingu w pracy kupca i zarządzania kategoriami.
- Zarządzanie oczekiwaniami klientów wewnętrznych.
Szybki kontakt
nasza ofertaNasza oferta
Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Nasi Klienci















Najnowsze na blogu
Sukcesja w polskiej firmie
Dowiedz się, jak przeprowadzić w dobry sposób proces sukcesji w...
Zobacz więcejMotywatory – co motywuje pracowników
Dowiedz się jak zmotywować pracowników w Twojej firmie do pracy,...
Zobacz więcejNasz klient: case study firma handlowa
Przeczytaj case study ze współpracy z naszym klientem, firmą z...
Zobacz więcej