Strategia sprzedażowa

Nasi potencjalni klienci często kierują do nas zapytania w sprawie strategii sprzedażowej? Ich wyobrażenie jest takie, że posiadamy tajemną wiedzę na podstawie której można osiągnąć sukces sprzedażowy i że ten cudowny przepis można kupić, zastosować i osiągnąć sukces.

Niestety (na szczęście!) to tak nie funkcjonuje. Posiadamy metodologię jak tworzyć strategię, co powinna zawierać. Natomiast jest to proces w który klient i jego zespół musi być zaangażowany. Naszym kluczowym zadaniem oprócz prowadzenia procesu jest zadanie wszystkich trudnych pytań, negowanie założeń by trudny moment nastąpił w fazie początkowej niż by te trudne pytania zadał rynek.

Wartość klienta powinna być centralnym punktem strategii sprzedażowej. Im lepiej ją dostarczysz, tym większy sukces osiągniesz.

Zig Ziglar

Czym jest strategia sprzedażowa?

Najprostszą definicją strategii jest określenie punktu do którego zmierzamy z przychodami oraz drogi jak tam dotrzemy. Odpowiadamy definiując strategię na takie kluczowe pytania jak:

- co sprzedajemy – jak nasze produkty będą się  zmieniać i rozwijać

- jak sprzedajemy – jakie kanały obecne i przyszłe wykorzystujemy do sprzedaży, jakie procesy sprzedażowe definiujemy i jak je rozwijamy, jakich narzędzi używamy w procesie sprzedaży, jak szkolimy nasz personel sprzedażowy, jakie systemy motywacyjne definiujemy by osiągnąć cele  

- komu sprzedajemy – w jakie segmenty klientów mierzymy, kto jest tym klientem, kto jest konkurencją? Czy musimy badać rynek czy nasze informacje są wystarczające. 

- jakie zasoby są niezbędne do realizacji strategii sprzedażowej – zespół, narzędzia czy niezbędny budżet na realizację strategii

- w jakiej relacji do strategii sprzedaży będzie stała strategia marketingowa

- jakie wskaźniki definiujemy by na bieżąco odczytywać czy realizujemy założenia strategii i czy zmierzamy we właściwym kierunku

Chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy? Umów się na bezpłatną konsultację byśmy dowiedzieli się jak możemy Ci w tym pomóc. Zadzwoń, napisz na adres sprzedaz@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.

Jakie są korzyści z wypracowanej strategii

Najważniejsza korzyść to jasno zdefiniowany cel, to możliwość weryfikacji postępów w realizacji. Strategia to też proces gdy zadajemy sobie proste pytania na które często zespoły są przekonane, że znają odpowiedź i jakie jest ich zaskoczenie gdy nie każdy zna odpowiedzi lub gdy odpowiedzi są sprzeczne w ramach jednego zespołu.

Jakie są najczęstsze błędy przy wdrażaniu strategii sprzedażowej?

- brak wytyczonych jasnych celów

- kopiowanie punktów z poprzednich, nieaktualnych lub w najgorszym przypadku nieskutecznych strategii

- brak wskaźników określających pomyślną realizację strategii

- zakończenie pracy ze strategią po jej stworzeniu

- sprzeczne rozumienie założeń wewnątrz firmy szczególnie w ujęciu kompetencji

Procesy sprzedażowe – definiowanie, optymalizacja – automatyzacja

To w procesach kryje się wartość firmy często jej unikatowe know how. To tutaj kryje się największa możliwość optymalizacji wykorzystania zasobów, czyli największe korzyści finansowe i przewagi konkurencyjne.

Paradoksalnie w trakcie realizacji projektów dla naszych klientów przy optymalizacji procesów często najbardziej prozaiczne korekty przekładają się na największe korzyści dla firm. 

Firmy, które szybko wzrosły organicznie mają wypracowane swoje ścieżki działania też w ujęciu sprzedaży. Przy definiowaniu czy optymalizowaniu procesów sprzedaży wracamy do punktu wyjścia by krok po kroku zdefiniować i opisać procesy.

Z naszego doświadczenie optymalizacja procesów produkcyjnych, sprzedażowych, finansowych i HR przekłada się najszybciej na mierzalne efekty u klientów.  

Automatyzacja sprzedaży

Dobrze zdefiniowane procesy jesteśmy w stanie automatyzować. Nic tak nie wpływa na efektywność firmy jak  moment gdy pewne czynności dzieją się samoistnie. Dzięki automatyzacji zyskujemy:

- przyśpieszenie cykl procesu sprzedaży np. generowania potwierdzeń, ofert, zleceń, przydzielanie zadań w procesie

- wzrost zadowolenia klienta lub potencjalnego klienta – informacja lub część informacji trafia do niego automatycznie

- koncentracja pracowników na zaawansowanych wymagających kompetencji zadaniach a nie na prozaicznych czynnościach 

- wyszukiwanie informacji w internecie, kluczowych dla procesu sprzedaży

Jakie są korzyści z optymalizacji procesów sprzedażowych?

Po pierwsze obserwujemy, ze główną korzyścią jest zdefiniowanie tego co do tej pory działało intuicyjnie. Szczególnie przy rozbudowie zespołu sprzedażowego pozwala nowym pracownikom na znacznie szybsze pełnowymiarowe zaangażowanie.

Wielokrotnie zobaczyliśmy, że optymalizacja procesów znacznie podnosi wydajność pracy zespołu i mamy na koncie zwielokrotnienie przychodów bez konieczności dotrudniania handlowców. W połączeniu ze zmianami systemu motywacyjnego daje to często korzyść zgodną z zasadą win-win – handlowcy zarabiają więcej firma ma większy przychód.    

Napisz do nas!

Szybki kontakt


    nasza ofertaNasza oferta

    Wybierz jeden z trzech najczęściej wybieranych kierunków współpracy przez naszych klientów lub skontaktuj się z nami byśmy dopasowali optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Umów się na bezpłatną konsultację: telefonicznie pod numerem 577 672 780, mailowo vnav@vnav.pl lub wypełnij formularz zgłoszeniowy.

    Nasi Klienci

    Blog Venture Navigator

    Najnowsze na blogu